Muskelblödning..

publicerat i Hemofili A - Svår, Vardag;
Ända sen vi kom hem från tenneriffa så har det flutit på. Allt har gått bra, medicineringen har gått super och Viggo har kunnat vara på dagis hela veckor, vilket inte har hänt sen i höstas. 
Det känns verkligen som om vi fick ny energi av gänget på tenneriffa. 

Men i fredags så berättade Viggo att han hade ont i rumpan. Jag tittade efter och ser ingenting men känner en stor muskelblödning på vänster rumpan. 
Viggo fick tranexamsyra och jag hade ett möte inplanerat så Viggo fick vara hos min mormor och Bengan medans. Mötet tog 30 min sen va jag hos Viggo igen och på den tiden så hade blödningen blivit större. Jag och Viggo åkte in till Falun för att få hjälp med medicinen samt träffa läkaren. 

Vägen till Falun va lång då Viggo hade väldigt ont av att sitta i bilstolen. Men väl framme fick vi träffa läkaren som tyckte hela vänster skinka va svullen och han kände klart och tydligt Viggos blödning. Som va varm och hade vuxit sig betydligt större än hemma i Rättvik.

Viggo fick en dubbel dos advate och en pvk satts för han skulle få flera doser under helgen. 

På kvällen när vi är hemma börjar Viggos arm, där PVK'n sitter svullna upp och Viggo får väldigt ont. Så jag fick lov att ta bort den. Svullnaden satt i hela helgen. 

Lördagen : försöker att ge Viggo sin medicin men kärlet vill inte alls. Jag ringer koagulationsjouren och rådfrågar om vi ska åka till Falun. Men iochmed att blödningen tycks ha stannat av skulle vi avvakta och åka in i morgon om den skulle fylla på sig. 

Söndag: Viggo hade väldigt ont natten till söndagen. Blödningen har börjat fylla på sig igen och vi tar bilen till Falun. 
Får träffa Viggos läkare där som undersöker Viggo och ordinerar en till dos medicin. Nu kunde jag ge dosen själv och vi kunde sen åka vidare mot Borlänge och vänner. 

I dag måndag: kärlet gav upp igen. Men mamma de kommer bara genomskinligt blod sa Viggo. Alltså inget blod alls. ( när vi ger medicinen måste vi få ett backflöde, dvs blod som backar ut i slangen innan medicinen kan ges) 
Så vi fick lov att åka till Falun i dag igen för att få hjälp. Det gick bra, sköterskan S är suverän. Vad hade vi gjort utan alla underbar personal som vi har runt omkring oss. 

Idag är blödningen under kontroll och Viggo mår bättre. Nu hoppas vi bara att den håller sig så. 

Har ingen bild att visa er men kan visa hur Viggos ben ser ut idag. Riktiga sommarben☀️
💙





Kommentera inlägget här :