En myskväll som Slutade på avd 34..

publicerat i Hemofili A - Svår, Vardag;
I fredags var jag Viggo och gammelmormor Nan i Falun. Vi började dagen på barndagvården för Viggos skulle få en profylaxdos faktor 8. Jag stack honom i armvecket som jag brukar och det gick super bra. Så himla skönt! Vi lekte lite på lekterapin innan vi åkte ner till stan och lunchade samt shoppade lite. När vi var klara så satte vi Gmormor på bussen och vi åkte vidare till Svärdsjö för en massa mys och övernattning hos våra bästa! Vi åt middag och gick till fotbollsplanen och tittade på fotboll. Barnen lekte och hade jätte roligt. Rätt som det är slänger sig Viggo rakt bakåt mot marken och slår i huvudet. Han hade såklart hjälmen. Det gick bra och Viggo lekte vidare. Han fick tranexamsyra. Efter ca 1,5 timmar senare var vi hemma och la barnen. Precis när Viggo ska till och somna tar han sig i huvudet och säger -"Iggo (Viggo) ont huvudet mamma". Nej tänkte jag, och ringde till koagulationsjuren för rådgivning. Jouren tyckte vi skulle åka till sjukhuset direkt och om vi hade långt dit eller om Viggo var påverkad skulle vi ringa ambulans, samt att barnläkaren i Falun skulle ringa jouren i Stockholm direkt när vi kom fram.  Men i och med att Viggo var helt opåverkad så tog jag och han bilen och åkte mot sjukhuset. Viggo blev super sömnig påvägen dit, det var ju sov dags, så vi sjöng och spexa hela vägen dit för att hålla honom vaken. 

När vi väl kom fram möttes vi av sköterskor som kom och mötte oss i entrén. Och visade oss till avdelningen samt till rummet där vi fick spendera natten. Vi fick ett enkelrum, så skönt Spec när dom kommer in så ofta på natten för att kolla Viggo. 

Sköterskan ringde direkt till barnläkaren i Falun och berättade att vi hade kommit. Jag hade emlar Viggo innan vi åkte från svärdsjö så direkt när vi kom fram var det dags att sätta en pvk. Viggo satt i mitt knä och busade med en utav undersköterskorna som blåste såpbubblor medan sköterskan stack honom. Det gick så bra och det räckte med ett stick! 

Strax där efter kom läkaren och undersökte Viggo. Han visade precis vart han hade ont och berättade vad som hade hänt. Jag behövde nästintill inte berätta nånting.. Läkaren hade redan ringt koagulationsjuren innan hon träffade oss och det blev bestämt att Viggo skulle ha en dos faktor 8 samt att en röntgen skulle göras om Viggo skulle klaga på mer huvudvärk eller om det skulle vara något som avvek på kontrollerna under natten. 

Efter att läkaren gått tittade jag och Viggo på film och fick fika av personalen. Vi hade våran myskväll ändå fast på ett helt annan sätt än planerat. 

Viggo somnade vid 23,30 men jag kunde inte somna förens vid 03,30. 

Alla kontrollerna under natten var ok så ingen röntgen behövdes. Så skönt. Viggo vägrade dock vakna när personalen ville de, men reagerade som vanligt. Han sov hela natten. 

Och han vaknade med ett glatt humör. Min solstråle. Han älskar verkligen att vara på sjukhuset, det finns så mycket att göra enligt han och så mycket människor att charma. Han har nämligen inte ens tid att äta frukost utan leker i lekhörnan med peronalen medan jag får lite i mig. Det är så härligt! 


Strax efter lunch träffar vi en läkare som även han har pratat med koagulationsjuren som bestämde att Viggo behövde en till dos faktor 8 och att vi sen skulle få åka hem. Han berättade även att jouren ville att jag skulle ringa under söndagen och prata med honom. 

Söndag- ringde jouren som undrade hur Viggo mådde och om han klagat på huvudvärk nå mer, vilket han inte har gjort. Utan han är helt opåverkad. Jouren ville ialla fall att Viggo skulle få en dos faktor 8 till idag. Så, så fick det bli. Jag misslyckades i armvecket i dag. Men lyckades senare på ena handryggen, så skönt att vi inte behövde åka in idag igen. I morgon ska jag prata med koagulationsmottagningen om vidare behandlig enl. Jouren så vi får se vad dom säger samt att vi fortsätter med tranexamsyra i 1 vecka. 

Kommentera inlägget här :