Muskelblödning..

publicerat i Hemofili A - Svår, Vardag;
Ikväll när vi satt hos faster frida och tittade på idol kände jag igenom Viggos kropp efter blåmärken. Och där va den, en muskelblödning på rumpans högra sida. Man såg den inte med blotta ögat men den kändes. Blödningen vad stor som en pingisboll, fortfarande väldigt svampig i när jag kände den. Ringde koagulationsjouren som sa att Viggo helt klart behöver dubbel dos faktor 8, jag berättar då svårigheterna jag har haft dom senaste gångerna jag försökt att sticka honom och vi beslutar att vi ska åka till barnavdelningen för att få hjälp. Viggo somnade innan jag hade fått på han emla plåstren och sov hela vägen till Falun. Väl där fick Viggo vakna och sätta sig i mitt knä medan sköterskan satt pvkn. Det gick hur bra som helst, jag hade emlat på Viggos vänstra hand och sköterskan lyckade på första försöket! Så himla skönt! Viggo kunde nu få den dubbla dosen faktor 8. Vi kollade på blödningen och jag kunde konstatera att den blivit dubbel så stor som när jag upptäckte den. Sköterskan ringer då till läkaren och berättar, läkaren säger att vi själva får bestämma om vi ska stanna kvar eller om vi vill åka hem. Vi bestämmer snabbt att vi vill hem. Så klart vi sover hemma om vi får:) 
Pvkn får sitta kvar ifall att Viggo behöver mer faktor 8 i morgon. Det återstår att se.. Nu hoppas vi på att blödningen stannar av och att han slipper ha ont i natt.

Duktigaste Viggo och morbror Jesper som följde med som sällskap:)❤

Kommentera inlägget här :