Ledblödning..

publicerat i Hemofili A - Svår, Vardag;
I söndags upptäkte jag och Jimmy Viggos första ledblödning i fotleden. Viggos vänster fot var super svullen och han hade ont, vad han har gjort är oklart, men en blödning var det ialla fall. Då jag inte fick in medicinen hemma fick vi åka till Falun för att få hjälp samt en läkarbesömning av foten. Viggo fick 1000enheter faktor 8 vid besöket sen fick vi åka hem. 


I måndags pratade jag med koagulationsmottagningen i Stockholm som bestämde att Viggo skulle få en dos 500enheter faktor 8 på förmiddagen samt en dos faktor 8 på kvällen. Viggo har haft ont främst på kvällarna och nätterna, han har vaknat och haft riktigt ont. Han har kunnat stödja på foten men satt ner foten annorlunda än vanligt. 

I går Tisdag fick Viggo en dos faktor 8 igen och vi var stillasittande mest hela dagen, det märks att han är besvärad av foten för han sitter aldrig still annars. 
I går kväll gick Viggo konstigt här hemma, han liksom släpade foten efter sig. Jag frågade -"Viggo varför går du så där?" 
Viggo svarade -"Iggo har lite ont i benet mamma, tror jag hoppat lite för mycket" 
Tänk va medveten han är, min hjälte💙 

Idag onsdag ringde jag till Stockholm igen för att berätta att foten är som igår men att han går helt på foten. Så endast en dos faktor 8 behövs idag sen igen på fredag som vanligt. Men fortsatt försiktighet samt stillasittande rekommenderas. Samt tranexamsyra i några dagar till. 

Nu tittar vi på film och bara myser. 


Kommentera inlägget här :