9 månader idag..

publicerat i Hemofili A - Svår, Viggo 6-9 månader;
Grattis älskade lilla Viggo på 9månaders dagen! Jag älskar dig av hela mitt hjärta<3 tänk att jag har levt med hjärtat utanför kroppen i hela 9 månader?! Tiden går alldeles för fort..

 

Idag på förmiddagen var jag och Viggo på BVC, han fick sin andra vaccinations dos. Jag hade haft på Emla salva hemma, så att han inte skulle behöva känna sticket nu när han har varit med om så mycket den senaste tiden. 
Vi gick dit lite tidigare och lekte i väntrummet och åt lite frukt innan de va dags. 
När vi kom in i rummet och mötte sjuksköterskan så var Viggo misstänksam. Han va som fast klistrad vid mig och började gallskrika när jag satt honom på vågen. Och det var bara början...

Sen var det dags för vaccinationen. Viggo satt i mitt knä och grinade konstant. När hon stack honom gallskrek han, helt hysteriskt! Det är jobbigt att han blir så fruktansvärt rädd ledsen. 

Det som är lite speciellt när personer med blödarsjuka ska få vaccin är att vaccinet MÅSTE ges subcutant
( i underhudsfettet) istället för intramuskulärt (i muskeln) för om det ges i muskeln uppstår en muskelblödning, vilket inte alls är bra. 
Detta gör att Viggo måste vara lite extra still och att det tar lite längre tid. Vilket han tycker är super jobbigt! Och inte nog med de så ges två sprutor, och då ges dom efter varandra. Ist för samtidigt som det oftast ges när de ges i muskeln. 

Det var en riktig pärs de här med, men de gick bra tycker jag. Vi har en väldigt bra bvc sköterska som verkligen gör allt för att de ska gå så bra/ vi ska må så bra som möjligt! 

Nu har han två rejäla knölar på låren. Som ömmar och han har fått feber. Men det var såklart väntat! 

Min älskade Viggo ❤


Kommentera inlägget här :