Hej! Va roligt att just du hittade hit...

publicerat i Ensamstående mamma, Hemofili A - Svår, Läs dom här inläggen först, Vardag, Viggo 6-9 månader;
Jag heter Josefine och är mamma till min son Viggo. I skrivandets stund är Viggo 6 månader och 8 dagar gammal för att vara exakt. Vi bor i ett litet samhälle i dalarna och trivs faktiskt ganska så bra här. I detta inlägg tänker jag berätta lite "kort" om hur det ligger till och hur det hela började....
 
För 6 månader och 8 dagar sedan låg jag på förlossningen och hade precis fått reda på att det skulle bli ett akutkejsarsnitt, efter 18 timmar med aktivt värkarbete. När jag rullades in i operations rummet möttes jag av ett helt rum fyllt av läkare och sjuksköterskor. Det var extra mycket folk då jag själv har diabetes typ 1, vilket kan betyda att barnet behöver lite extra hjälp när det väl är fött.
Snittet lades och efter en massa bökande, ruskande och slit så hördes äntligen ett starkt och kraftigt barn skrik. Det var Viggo, min son. Som jag hade längtat.
Viggo blev direkt godkänd av barnläkaren och fick komma och lägga sig på mitt bröst. All min oro över att mitt barn skulle må dåligt och behöva extra hjälp efter förlossningen var nu borta.
 
Väl uppe på förlossningen igen fick Viggo vara med sin mormor då jag blev väldigt dålig. Han fick, som alla andra barn, en intramuskulär injektion ( en spruta i muskeln) i låret med K-vitamin av barnmorskan. Viggo mådde alldeles utmärkt.
 
Två dagar efter på bb upptäcker vi att Viggo har ett stort och hårt hematom (blåmärke) där han fick sprutan. Han hade även röda små fläckar på sidan om armväcket. Där dom hade stuckit honom för att kolla hans blodsocker, vilket dom gör på barn som har mammor med diabetes.
Barnläkaren kom in och kollade till Viggo och ordinerade lite extra prover för att se så att allt stod rätt till.
Provsvaren kom och det enda som avvek något var P-k-provet som visade 1,6 och det skulle vara under 1,5.
Läkaren friskförklarade Viggo men sa att vi kunde ta om proverna vid 6 månaders ålder om vi skulle tycka att det var nödvändigt.
 
Den 16/2 fick vi äntligen komma hem. Viggo hade kvar hematomet på låret väldigt länge och nu så här i efterhand så ser jag på kort att hans händer va blåa länge efter att dom tagit prover....
 
När det var dags för Viggo att ta sin första vaccination vid 3 månaders ålder hade jag en känsla av att det inte stod rätt till..  jag vill att vi tar dom där proverna innan ni sticker min son!!!
Bvc ordnade en tid på barnmottagningen, där togs proverna och vi fick träffa en läkare. Läkaren undersökte Viggo och sa att hon skulle höra av sig om en vecka men att det var nog inget att oroa sig för.
När vi kom hem tog det inte många timmar förens telefonen ringde. Det var hon, den där läkaren som sa att det var inget att oroa sig för, din pojke ser så frisk ut. Men varför ringer hon nu? hon skulle ju ringa om en vecka.
Hon hade en annan ton nu.....
Det visade sig att min magkänsla hade rätt. Proverna såg inte bra ut och att Viggo troligvis hade någon form av blödarsjuka men att vi måste komma in i morgon för att ta flera prover.
Jag hörde på hennes ton och sättet hon sa det på att hon inte alls visste vad hon pratade om. Det som jag kommer ihåg mest från samtalet är hennes ord - han får inte slå sig. Tappa honom inte.
Det var nästintill det enda hon kunde säga.
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Frida:

Hej,
För några månader sedan fick min nu 4 månader gamla son diagnosen Hemofili A svår form. Av en händelse hamnade jag på din blogg då jag googlade runt lite då vi låg inlagda på sjukhus efter hans första muskelblödning. Vad fint du skriver! Det gav mig så mycket att få ta del av din och lille Viggos vardag. Tack! :)

Svar: Hej!
Va tråkigt att din son har samma sjukdom som min.. Jag förstår hur ni måste ha det just nu.
Tack, va roligt att du hittade hit:)

Vart bor ni? :)

Lägg gärna till mig på instagram Josefinemjansson eller Facebook Josefine Jansson

Om du har några frågor eller bara vill prata så hör av dig! Jag finns här..
Josefine

2:a kommentar, skriven , av Frida:

Livet är lite upp och ner just nu med bra dagar och mindre bra dagar. Det enda som är sig likt dag efter dag är lyckan och kärleken till barnen:)

Vi bor i Småland.

Tack vad snällt av dig! Jag har tusen frågor och funderingar men vet inte var jag ska börja:) När jag vet det, var kontaktar jag dig bäst?

3:e kommentar, skriven , av Frida:

Livet är lite upp och ner just nu med bra dagar och mindre bra dagar. Det enda som är sig likt dag efter dag är lyckan och kärleken till barnen:)

Vi bor i Småland.

Tack vad snällt av dig! Jag har tusen frågor och funderingar men vet inte var jag ska börja:) När jag vet det, var kontaktar jag dig bäst?

Svar: Jag förstår dig precis!
Det bästa är nog Facebook.. Du får gärna lägga till mig där. Ta den tid du behöver. Jag svarar på allt jag kan, ingen fråga är för liten att ställa.
Josefine

4:e kommentar, skriven , av Anna-Greta Andrén-Persson:

Hej Josefine! Försökte skriva några rader till dig på FB. fast jag inte har dig som vän. Har kollat varje dag om det funkade men har inte fått något svar. Har varit i samma position som du nu är och förstår precis vad du får gå igenom. Eftersom mitt barn kanske inte vill att jag skriver så här så hoppas jag ändå att du hör av dig. Jag kanske kan svara på någon av de tusen frågor som rumlar runt i ens huvud. En erfarenhet är att jag fått mer frågor besvarade av andra i samma situation än av sjukvården. Hoppas att du hör av dig! Kram Anna-Greta.

Svar: Hej! Va roligt att du hörde av dig:) Jag ser inte ditt meddelande tyvärr? Försök gärna att skicka det igen:) / Josefine
Josefine

Kommentera inlägget här :